Interiøret i Metrotoget

Her ses Jens Richardt og Ervin Gianelli, Ervin har deltaget et par gange i vore engagementer, han bor Pigonvej 6 8270 Højbjerg telefon 86277889 mobil 30239696 e-mail ervin@gianelli.dk

 

TIL DE STOUTE MEDLEMMER AF    MMC.

 

Angående december-arrangement tirsdag d. 6 i nævnte måned.

 

 

Vi skal denne dag høre lidt om den Københavnske Metro.  Derfor aflægger vi dem et besøg og hører om byggeriet, om firmaet og om driften af de førerløse tog.

 

Det foregår på stedet, så vi skal ud til  Ørestads Boulevard nr 101, hvor administrations- og driftsbygningerne ligger. Der skal vi være ca. 09.45.

 

Det er langt ude, om jeg så må sige, og at køre (finde) derud i bil var ikke let, fordi hele området er ét byggerod.    Og bygningerne ligger ikke ud til Ørestads Boulevard, som man kunne forestille sig, men er placeret ovre på den anden side af metroen!! Dog med fodgænger gennemgang, men ikke gennemkørsel for biler!  Så i bil skal man køre ind under banen før man kommer til de sidste bygninger på den side inden endestationen, og så dreje til højre langs banen.

 

Da dagen i det hele taget står i transportens tegn, så foreslår jeg at vi (dem der vil og kan ) følges derud med tog. Vi ( Ervin og jeg) tager Kystbanetoget mod Kastrup med afgang fra Hellerup 09.19 og fra Hovedbanen 09.35. Vi vil bestræbe os på at være i anden vogn. Vi ankommer til Ørestad station 09.41, og her står vi af toget    Fra stationen er der 5-6 min gang til stedet.    

 

Alternativt kan man fra Nørreport eller Kgs.Nytorv tage Metroen helt ud til sidste station Vestamager og spadsere tilbage til stedet. Det tager også 5-6 min.

 

Og så altså vælge bilen. Afkørsel nr 19 (Ørestad, Bella Centret) på motorvej E 20 mod Malmø ligger ikke langt fra stedet.  Turen til Hellerup bagefter går nogenlunde gelinde gennem byen.

 

Efter foredrag og rundvisning er det så meningen, at vi igen skal ud at køre. For derude på prærien er det kun Fields, der kan byde på noget spiseligt og DER vil jeg ikke hen!

Næh, vi skyer intet i vores søgning efter det sublime, så vi spadserer igen hen til Ørestads station og tager toget tilbage til Hellerup station, hvorfra vi igen spadserer ned til Værtshuset Sankt Peder, hvor frokosten skal indtages. Denne tur tager også en 6-7 minutter.

 

Efter frokosten er der 2-3 minutters gang til stoppested for busserne 1A, 14 og 21 ,og vejen til motorvej skal jeg nok beskrive til den tid,  så hjemtransporten skulle være sikret.

 

Skulle der mod forventning være afbud modtages de  på mail eller på 39612790.   På turen har jeg min mobil med : 24218612.

 

Skulle vi blive flere end sidst (plus Jens O.), så vil jeg gerne vide det af hensyn til vores placering hos Sankt Peder.

 

Mange MMC- hilsener fra                                             Kresten

 

                                                                                       11.05

  Metro Service A/S

Driften og vedligeholdelsen af Metroen varetages af driftsselskabet Metro Service A/S.


Metro Service har over 200 ansatte. Heraf er den største gruppe Metro Stewarder. Metro Stewarderne spiller en alsidig rolle; de informerer kunderne, hjælper, holder opsyn og kontrollerer billetter.


Metro Stewarder har fået en særlig uddannelse, hvor de gennem både teoretisk undervisning og praktisk træning er blevet fortrolige med en lang række områder, som de har brug for i deres daglige arbejde i togene og på stationerne. Det er primært emner som for eksempel kundeservice, samarbejde, billettering, førstehjælp og konflikthåndtering.


En anden gruppe ansatte er kontrolrumsoperatørerne. Deres rolle er at overvåge Metrodriften døgnet rundt fra Metroens kontrolrum.


Hjemsted i Ørestad

Metro Service har til huse i den sydligste del af Ørestad. Her ligger Metros Kontrol- og Vedligeholdelsescenter med værksteder, vaskehaller, kontrolrum og kontorer.


Baggrunden for Metro Service

Metro Service A/S er grundlagt i 1998. Selskabet er ejet af engelske Serco Group plc., som er en af verdens største outsourcing virksomheder. Serco, der blandt andet driver den prisbelønnede Docklands Light Rail i London, har stor erfaring i at drive en førerløs Metro.


Metro Service er underleverandør til det italienske firma Ansaldo, som igen har en kontrakt med Metroens bygherre Ørestadsselskabet om at bygge, drive og vedligeholde Metroen. Og Ansaldo har videregivet en del af  ansvaret for drift- og vedligehold til Metro Service.